Skriv ut

Tidsbruk: 1,5 - 2 timer en vei
Vanskelighetsgrad: Middels
Høyde: 355 moh

Klungsetmarka er kjent og kjært utfartsområde på Fauske sommer og vinter. Storsteinfjellet er en godt besøkt topp både sommer og vinter der du kan nyte en vakker utsikt over hele Fauske.

Rutebeskrivelse:
Turen kan starte enten på Vestmyra eller fra Arsenalet på Klungset. Fra Arsenalet går du over jernbanebrua og oppover lysløypa mot den gamle startsletta. Herfra følger du litt brattere sti til Kvitheia. Kvitheia er et populært turmål for barnefamilier og skoleklasser.

Turen går videre over en delvis klopplagt og drenert myr, og litt nedover igjen før ei bratt oppstigning til Helskar. I gapahuken ved Rulengvann kan du skrive deg inn i boka i trimkassen, og det er et fint sted for å ta en pause inne eller på benkene utenfor.

Man kan se varden på Litlsteinfjellet fra Rulengvann, og det er flere mulige traseer dit. Eventuelt kan man bare peile seg inn på toppen og finne en grei vei mellom myrer og vann.

Vi har merket en løype som starter med en sti inn til venstre like før du kommer til gapahuken. Stien går sørvestover, og man passerer etter hvert noen hytter på venstre hånd.Før den siste hytta svinger stien nordvest og igjen sørvest ved sørenden av Maritvannet der man går over ei gammel demning (?) av stein. (Der kommer det også ned en annen sti fra Rulengvann, så vær obs på merkinga om du vil gå samme sti tilbake.)

Følg stien videre sørvestover og ta igjen nordvest rett før du kommer til ei hytte. Stien går videre mot ei rød hytte. Derfra er det etter beste evne merket i retning videre vestover, over et myrdrag og opp den bratte Hammarlia, før man svinger sørvestover igjen mot toppen av Litlsteinfjellet.

Løypa er merket stort sett med rød spray på steiner og trær, men spesielt siste stykket fra hyttene og opp er det bare brukt røde/hvite plastbånd i tilfelle det dukker opp en bedre trasé når resten av snøen forsvinner og merkene bør flyttes. Varden er ikke synlig hele tiden når man går, men når man først kommer opp på barfjellet, så ser man den raskt.